fbpx

Because I’m worth it!

Jag tänkte att jag i detta mitt allra första blogginlägg ska passa på att presentera mig själv och att berätta en del om min egen hälsoresa. Jag bor i Ås utanför Östersund med min familj som består av min man, våra tre barn och vår hund. Jag är utbildad psykolog och kbt-psykoterapeut och har även vidareutbildat mig inom funktionsmedicin.

Jag har under stor del av mitt vuxna liv haft en hel del värk i kroppen, framför allt i ryggen. Jag har också haft mycket huvudvärk och ofta varit trött. Även om detta varierat mycket. Jag har utretts på reumatologen men inte uppfyllt alla kriterier för någon diagnos. Jag har även under lång tid haft ett eksem och reagerat med rodnad i ansiktet när jag ätit viss mat.

Jag har i omgångar ”tagit tag i min hälsa” och under perioder lagt mer fokus på att äta bra och träna men jag har alltid kommit av mig förr eller senare. Jag har tänkt att jag ”unnat mig” saker när jag kommit ur kurs, tänkt att jag efter en arbetsdag varit värd ett glas vin eller godis.

 I det stora hela har jag nog haft en ok kosthållning då jag alltid varit intresserad av att laga mat och alltid i hög grad lagat mat från grunden.  Förra våren kände jag starkt att jag ville göra något mer för min egen hälsa. Kanske var det detta med att jag snart fyller 50 år som fick mig att börja tänka på framtiden och att jag faktiskt vill vara med länge och att jag vill må så bra som det bara är möjligt. Jag vill vara stark och ha energi att göra roliga saker.

Jag bestämde mig då för att äta en antiinflammatorisk kost så jag valde att utesluta saker som är kända för att orsaka inflammation, såsom gluten, socker och snabba kolhydrater överlag. Jag började äta mer av sådant som avokado, lax, makrill och bär i alla former. Jag ändrade mitt Mindset till att jag ville äta god och näringsrik mat som var bra för mig på alla sätt: ”Because I´m worth it!” En ny sorts omsorg om mig själv tog form.

Efter ett par månade började jag lägga märke till att min hud reagerade allt mer, jag fick allt oftare röda utslag i ansiktet och klåda på kroppen samtidigt som mitt eksem blev allt värre. Vilket kändes väldigt konstigt när jag nu åt nyttigare än tidigare. När jag sedan en dag läste om histaminintolerans så ramlade polletten ner. Många av de livsmedel som jag ätit extra mycket av under denna period (livsmedel som är väldigt nyttiga för de som tål histamin) var just livsmedel som innehåller hög grad av histamin eller som frisätter histamin i kroppen. Exempel på histaminrika livsmedel är makrill, rökt lax, skaldjur, lagrade charkuterier såsom prosciutto och lagrade ostar av alla slag. Exempel på sådant som frisätter histamin i kroppen är avokado, jordgubbar, bladspenat och citrus i alla former. Alltså sådant som jag hade ätit extra mycket av.

I samband med att jag fick denna insikt så skulle jag på matlagningskurs med min syster till Toscana och som ni vet så består den mat man äter där mycket av just lagrade ostar, lagrad skinka och rött vin. Denna vecka i Italien var helt underbar men samtidigt accelererade mina symtom. Jag förstod att jag var tvungen att ändra på min kost, vilket jag också gjorde när jag kom hem. När jag satte mig in i histaminintolerans så förstod jag att histamin finns i väldigt mycket mat och det var också väldigt mycket som jag fick utesluta. (Se SIGH-Lista).

Jag blev ganska snabbt bättre i mitt eksem och min hud lugnade ner sig men det behövdes bara väldigt lite histamin för att trigga en reaktion. Efter sommaren bestämde jag mig för att ta detta med kosten ett steg längre. Jag kände till AIP, autoimmun paleokost och kände att jag var redo att ta mig an den. Eftersom AIP är väldigt restriktivt som den är då man utesluter allt som skulle kunna vara triggande för immunförsvaret och jag dessutom var tvungen att utesluta många av de livsmedel som är tillåtna i AIP då de innehåller mycket histamin så blev min kost allt mer begränsad. Jag uteslöt allt som innehåller gluten, alla sädesslag, socker i alla former, ägg, mejeriprodukter, nötter, frön, nattskuggexäxter (tomater, chili, paprika, aubergine, potatis mm), kaffe, alkohol och alla typer av värktabletter. Dessutom uteslöt jag allt som innehöll histamin eller triggade histaminfrisättningen i kroppen.

Jag blev snabbt bättre huvudvärken försvann och jag kände mig piggare. Precis innan jul så gjorde födoämnesintoleranstest, ett test som mäter överkänslighet av IGG typ mot en mängd olika livsmedel. När svaret på detta kom visade det på att jag hade 18 livsmedel som var förhöjda och 10 livsmedel som var mycket förhöjda så nu var det bara att utesluta även dessa. Under en period var min kost väldigt begränsad och jag kunde tack vare min starka motivation att må så bra som bara är möjligt hålla mig ifrån alla dessa livsmedel som många var sådana som jag verkligen älskar att äta.

Under denna period gjorde jag även fler tester som visade på att många av mina hälsomarkörer var påverkade. Mitt CSAP-test visade på att jag hade en pågående inflammatorisk process i tarmen (vilket förmodligen var kopplat till överkänslighet mot många livsmedel). Jag hade även dysbios vilket betyder att jag hade obalans i min tarmflora. Testerna visade även på att min tarmslemhinna hade en barriärskada. Ett test som mäter funktionell näringsstatus visade på brister på många näringsämnen, vilket ofta hänger ihop med att tarmslemhinnan är skadad så att man inte kan ta upp näringsämnen fullt ut. Testerna visade även på dåligt fungerande mitokondrier, vilket är våra cellers kraftstationer. Jag hade även stora problem med min avgiftningsförmåga.

Jag gjorde även ett gentest och det visade att jag rent genetiskt hade mycket hög risk för inflammation och för dåligt fungerande avgiftningssystem. Vilket stämde precis med de problem som jag brottades med. Att se till att minska min exponering för toxiner i alla former kommer alltid att vara ett prioriterat område för mig. Jag köper bara ekologisk mat och undviker alla hudprodukter med ohälsosamma tillsatser och jag ska nog inte bo i en storstad med alla utsläpp som finns där. Viktigt för mig är även att se till att leva på ett sådant sätt som inte triggar inflammation. Inflammation finns som sårbarhet i min släkt då både min mamma och min mormor haft autoimmuna sjukdomar. Vetskapen om denna sårbarhet och alla ohälsomarkörer som mina tester visade på stärkte ytterligare min motivation för att jobba med min hälsa.

Efter detta så påbörjade jag operation läka tarmslemhinnan, vilket jag gjorde enligt ett funktionsmedicinskt protokoll. Jag tog som sagt bort allt som kunde trigga immunförsvaret och jag la till sådant som är läkande för tarmen. Jag tog även kosttillskott av sådant som testerna hade visat att jag hade brist på. Jag har även tagit probiotika och annat som balanserat upp min tarmflora, här var det viktigt att ta rätt sort då många typer av probiotika är histaminfrisättande, vilket även surkål är. Så det som är bra för en individ kan vara skadligt för en annan.  

Nu har min tarmslemhinna läkt och jag har kunnat återintroducera många av de livsmedel som jag fått avslå under flera månader. Jag tål nu även livsmedel med histamin bättre, vilket är kopplat till att jag läkt min tarmslemhinna. Jag är så glad och tacksam över att jag nu kan äta så mycket mer varierat. Jag har även jobbat med att stötta upp mitt avgiftningssystem, vilket jag har gjort genom att äta mycket kålgrönsaker och lökväxter. Jag har även sett till att basta mycket framför allt i infraröd bastu vilket hjälper kroppen att avgifta. Jag känner mig så otroligt mycket piggare och har idag väldigt sällan värk. Mitt eksem är bra och jag får aldrig röda utslag i mitt ansikte längre. När jag slutade äta sådant jag inte tålde så började jag snabbt att gå ner i vikt, vilket är väldigt vanligt. Att gå ner i vikt om man bär på övervikt är väldigt viktigt för att minska på graden av inflammation i kroppen då fettvävnad i sig är inflammationsdrivande.

Jag har även jobbat med att få en mer aktiv återhämtning. Mitt jobb innebär väldigt mycket stillasittande och det vet vi idag är väldigt skadligt. Jag försöker nu att vara aktiv i de pauser som jag har. Jag rör på mig en hel del, mycket tack vare att jag har hund. Jag har under de senaste fyra åren börjat gå på gym, vilket jag tidigare tyckte var så tråkigt. Jag har insett att jag nu är i en fas av livet där jag måste bygga styrka om jag inte vill förlora muskelmassa varje år som går. Vet ni förresten att medelålders och äldre kvinnor är de som har störst nytta av styrketräning?

Stresshantering är en annan viktig del av en hälsoresa. Jag upplever inte mig själv som särskilt stressad. Mitt jobb som egenföretagare gör att jag kan lägga upp mina dagar som jag själv vill, vilket exempelvis innebär att jag har valt att börja jobba först runt 10-tiden så att jag innan jobbet hinner meditera äta frukost i lugn och ro och ta en riktigt lång promenad med min hund. Det har funnits perioder i livet så jag inte haft samma möjlighet att kunna påverka min egen livssituation. En sådan period när barnen var små och jag jobbade på BUP och samtidigt vidareutbildade mig till specialist. Detta samtidigt som vi renoverade vårt gamla sekelskifteshus då hade jag en del stress-symtom. I min genetiska analys har jag även sett att jag har svårt att bryta ner stresshormon då jag rent genetiskt har nedsatt förmåga att bilda det enzym som hjälper till med att bryta ner både köns- och stresshormoner. Så för mig är det extra viktigt med goda rutiner och en god stresshantering för att inte belasta mitt system med för mycket stresshormoner.

Jag har nu, ett år efter att jag påbörjat min hälsoresa gjort uppföljande tester och mina värden är nu så mycket bättre. Det känns som ett fantastiskt kvitto på att jag har gått i rätt riktning när det gäller min hälsa. Min egen hälsoresa har tillsammans med mitt starka intresse för livsstilsmedicin bidragit till att jag nu jobbar både med psykologi och funktionsmedicin på min mottagning. Jag har en enormt stark passion i att hjälpa människor till så optimal fysisk och psykisk hälsa som det bara är möjligt. Jag vill med denna blogg dela med mig av sådant som jag tror att andra kan ha glädje av att läsa. Jag vill gärna peppa dig till att ta hand din hälsa och jag hjälper dig gärna på din resa! Att satsa på dig själv och den egna hälsan kommer inte bara att få dig att må bättre, det kommer att påverka dina relationer positivt och ge dig en bättre livskvalité!

Det är dags nu!

Because you are worth it!


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *