fbpx

Vårt fantastiska mikrobiom

Forskningen runt vårt mikrobiom har tagit ordentlig fart de senaste åren. Det kommer nu enormt mycket ny kunskap från detta forskningsområde.  Mikrobiomet inkluderar all vår mikrobiota och deras gener. Vad har då mikrobiotan för funktion i våra kroppar?

Vi börjar nu förstå att våra bakterier har en massa olika funktioner som är viktiga för oss. Vi lever i symbios med våra goda bakterier. Vi erbjuder dem mat och husrum och de betalar oss med att producera många av våra viktiga ämnen, bland annat många vitaminer, signalsubstanser och hormoner.  Visste du till exempel att våra tarmbakterier producerar uppemot 90 % av vårt serotonin?

Man kan säga att en god tarmhälsa innebär att våra tarmbakterier hjälper oss med den framställning av ämnen som vi behöver. När vi har dysbios då har vi fått överväxt av sådana bakterier som inte ger oss något tillbaka, utan de tillverkar istället ämnen som är skadliga för oss. Våra goda tarmbakterier gynnar också ett optimalt uttryck av våra gener, då de slår av och på viktiga gener. Tarmbakterierna hjälper också vårt immunförsvar att mogna. En balanserad tarmflora hjälper oss alltså att hålla oss friska.

Vi kan idag testa hur vår tarmflora ser ut och få kunskap om vi har en god balans av bakterier eller om det finns en överväxt av bakterier som kan vara mindre bra för oss.

Tunntarmen som har ytan stor som en badmintonplan är den delen av vår tarm som tar upp mest näring från den mat vi äter. Om vi har fått en ogynnsam överväxt av tarmbakterier i tunntarmen (SIBO) så tar de bakterierna mycket av den näring som finns där och näringen kommer då inte oss till godo.

Förutom att ta vår näring så skadar dessa bakterier vår känsliga tarmslemhinna, vi får en barriärskada i tarmslemhinnan, vilket sedan kan leda till många olika typer av fysisk och psykisk ohälsa. När tarmslemhinnan får en barriärskada så kan skadliga partiklar från dåliga bakterier som producerar olika former av toxiner komma ut i blodet. Detta kan trigga olika former av autoimmuna processer och sjukdomar. Även vår psykiska hälsa kan påverkas, då dessa ämnen kan skada den viktiga blod-hjärnbarriären som ska skydda vår hjärna. Man har exempelvis sett att personer med ADHD och Autismspektrum-störning kan ha en avvikande tarmflora.

I vår tjocktarm hjälper våra bakterier att omvandla fibrer till viktiga ämnen. Bland annat något som heter butyrat eller smörsyra. En av smörsyrans viktigaste uppgifter är att fungera som näring till tjocktarmens celler. Tarmcellerna är beroende av butyrat för att bygga upp tarmslemhinnan och reglera genuttryck. Man har sett att personer med exempelvis IBS och tjocktarmscancer har lite av de bakterier som producerar den viktiga smörsyran. Vi kan mäta vår nivå av smörsyra genom att göra ett avföringsprov, exempelvis i form av CSAP.

Vi kan förbättra vår tarmhälsa genom att mata de tarmbakterier som framställer de ämnen vi behöver. Bakterierna som framställer den viktiga smörsyran tycker till exempel om att äta inulin som finns i bland annat jordärtskocka, lök, vitlök, psylliumfrö och havrekli. En gynnsam kost är en kost som innehåller fibrer, i huvudsak från många olika grönsaker, hela komplexa kolhydrater och resistent stärkelse. Forskning har också visat att personer som äter fermenterade livsmedel såsom surkål och yoghurt har högre halt av smörsyra i tarmen. Vi kan också tillföra smörsyra genom att äta smör, ghee, lagrade ostar, animaliska fetter och växtoljor. Dessutom kan vi ta tillskott av bredspektrum-mjölksyrabakterier, exempelvis sådana som innehåller bifidobakterier. Vi kan även ta tillskott på inulin för att mata de bakterier som framställer smörsyra.

Om vi har en dysbios i tunntarmen så behöver vi vara försiktiga med att inta sådant som matar bakterierna för vi vill inte att bakterierna ska växa till i tunntarmen, det kan även vara ofördelaktigt att äta viss typ av probiotika om man har en SIBO-infektion. Det kan därför vara viktigt att fastställa om man har SIBO, (vilket man gör med hjälp av ett utandningstest) för att veta vilken typ av kost och tillskott man mår bra av. SIBO går dessutom att behandla!

Generellt så kan man säga att när vi äter en naturlig hälsosam kost rik på grönsaker så matar vi våra goda tarmbakterier. När vi äter skräpmat så matar vi de dåliga tarmbakterierna. En mikrobs livscykel är i snitt 15 minuter. Det innebär att vi väldigt snabbt kan påverka vår tarmhälsa i rätt riktning!

Våra tarmbakterier är så finurliga att de signalerar upp till hjärnan vad de vill ha för mat. Om vi exempelvis har överväxt av dåliga bakterier så blir vi sugna på skräpmat. Ett exempel är om man har överväxt av bakterier som heter klebsiella, vilket är en bakterie som livnär sig på stärkelserik mat, så skickar den signaler upp till hjärnan och vi blir sugna på stärkelserik mat. Så tänk på det nästa gång du ska äta, vilken typ av bakterier vill du mata?

Vår tarmflora är nu föremål för intensiv forskning och även om vi idag vet mycket mer än för några år sedan så är det ännu mer som vi ännu inte vet om hur vår tarmflora samspelar med resten av kroppen. Det blir väldigt intressant att följa detta forskningsområde framåt!