fbpx

I can´t get no satisfaction

Kommande fredag är det Black friday. En dag som lätt uppmanar oss att konsumera saker vi inte egentligen behöver. Black friday är ytterligare en ”helgdag” vi importerat från USA. Denna dag infaller i USA i samband med ”Thanksgiving” som har fokus på att vara tacksam för det man har i livet, vilket i sig är väldigt fint och något vi skulle må bra av att göra varje dag.

Idag sitter många av oss fast i föreställningen om att vi skulle må bättre och vara lyckligare bara vi hade olika prylar som reklamen utmålar som viktiga för att vi ska må bra. Vi tror lätt att konsumtion av olika varor ska få oss att må bättre. Vi tillbringar våra helger på köpcentrum och införskaffar de prylar som reklamen fått oss att tro att vi behöver.

I många studier har man kunnat se att ju mer materialistiska vi är desto mer deprimerade är vi. Ju mer drivna vi är av materialistiska värden och av konsumtion och yttre motiv desto mer ångest får vi. Konsumtion kan precis som alla andra saker som inte möter våra grundläggande känslomässiga behov kortsiktigt ge oss en kick. Men prylarna tappar snart sin förmåga att kunna påverka vår upplevelse av glädje och mening. Något nytt blir då lätt fokus för vårt begär.

Att ständigt känna oss otillfredsställda och tro att konsumtion kommer att göra oss mer tillfredsställda kommer inte att tillgodose våra grundläggande psykologiska behov. Rolling Stones text I can´t get no satisfaction fångar detta på ett bra sätt. Konsumtionssamhället drivs av att vi ska uppleva att vi har en brist och att konsumtion ska kunna tillgodose denna brist. Personligen har jag blivit i det närmaste allergisk mot reklam som ofta utmålar löften om positiva känslor kopplade till olika produkter.

Precis som skräpmat skadar oss, skadar dessa skräpvärden oss också. Om vi bygger vår självkänsla på materialistiska värden och yttre status kommer vi att hela tiden att jämföra oss med andra och leta lyckan utanför oss själva. Om vi strävar efter materialistiska värden så kommer vi att arbeta mer för att kunna konsumera mer. Vi kommer att sträva efter saker i våra liv som inte tillgodoser våra genuina behov.

Jag tror att få av oss när vi är gamla och ser tillbaka på vårt liv tänker att vi borde ha jobbat mer för att ha haft råd att köpa fler prylar. Jag tror att det är bra för oss alla att stanna upp och reflektera över vad som ger oss genuin glädje och vad vi i grund och botten värderar i våra liv. Det är det ”Thanksgiving” – tacksamhet – bör handla om.