Män och hälsa

Idag är det fars dag. En dag då vi kan uppmärksamma och fira våra pappor. Därför tänkte jag att vi i dagens inlägg ska uppmärksamma några viktiga aspekter vad gäller just manlig hälsa.

Vi börjar med att titta på den metabola hälsan. Många män har en bristande metabolism, vilket är ett annat ord för ämnesomsättning. Övervikten ökar snabbt i Sverige. En undersökning av knappt en halv miljon svenskars BMI visar att sedan 1995 har fetman ökat med 86 procent och svår fetma med 158 procent. Enligt denna studie så lider 64 procent av män av övervikt eller fetma.

Problemet med detta är att fetma är associerat med många olika typer av ohälsa såsom exempelvis diabetes och hjärt-kärlproblem. Många män samlar fett i buken och drabbas av så kallad inre förfettning, vilket är en förfettning som sker runt de inre organen. Fettlever ökar idag dramatiskt och ligger till grund för just sådant som diabetes typ-2 och hjärt-kärlproblem. Läs gärna mitt tidigare inlägg om metabol hälsa här: https://xn--hlsoutvecklarna-0kb.se/metabol-ohalsa/

Det enklaste sättet att mäta om man är i riskzonen för metabol ohälsa är att plocka fram måttbandet och mäta omfånget av buken. Mått över 94 cm för män indikerar att man har en ökad risk för att bli metabolt sjuk och vid mått över 102 cm så lider man förmodligen av metabol ohälsa.

Fetma påverkar också våra hormoner. Exempelvis sätts våra hunger- och mättnadshormoner ur spel. Men även testosteronnivåer. Det är vanligt att testosteronnivåerna sjunker efter att män passerat 40 år. Här följer en lista på symtom vid låga testosteronnivåer:

  • Låg energi, trötthet
  • Minskad motivation och livsglädje
  • Nedstämdhet och irritation
  • Försämrad sexlust
  • Erektionsproblem
  • Minskad skäggväxt och kroppsbehåring
  • Minskad muskelmassa och styrka

Att ha goda nivåer vad gäller testosteron är otroligt viktigt för den manliga hälsan och välbefinnandet. Att regelbundet kontrollera markörer för metabol hälsa och testosteronnivåer kan därför vara viktigt. Kanske har man möjlighet att göra det inom ramen för företagshälsovården eller på hälsocentralen. Man kan även själv mäta sina nivåer på exempelvis Werlabs. Deras hälsoundersökning XL Plus, inkluderar en mängd olika hälsomarkörer för hjärt- och kärlsjukdom, sköldkörteln, diabetes, vitaminer och mineralstatus, leverfunktion, njurfunktion, blodstatus, högkänslig CRP (markör för låg-gradig inflammation) och för testosteron. Om man är över 50 år erbjuds även ett PSA test (markör för prostatacancer). Här hittar du länk till det: https://werlabs.se/halsokontroll-xl-plus/

Rent generellt så kan vi förbättra våra metabola processer genom att utesluta tillsatt socker, processade livsmedel och skräpmat och genom att istället äta en lågkolhydratkost. Att äta tillräckligt med proteiner och fett är viktigt för den anabola hälsan. Anabol hälsa handlar om hormoner som styr tillväxt och är viktigt för testosteronbalansen. Att se till att kroppen också får vila från mat minst 12 timmar varje natt ger bättre förutsättningar för att de anabola processerna fungerar optimalt.

Träning är också viktigt för att optimera testosteronnivåerna. Tuff styrketräning och intervallträning höjer testosteronet. Så att verkligen utmana sig själv vid träning är viktigt.

Viktigt för denna balans förutom en bra kost är tillräckligt med sömn och en god stresshantering. Våra anabola hormoner störs av stress och av för lite sömn. Sträva efter att sova 7-9 timmar. Jag förvånas ofta över att vi idag fortfarande kan tycka att det är synonymt med hög status om vi ger uttryck för att ha en väldigt uppbokad kalender och av att vi sover för lite. Detta håller dock på att förändras och så småningom kommer vi nog att se återhämtning och tillräckligt med sömn som något som är förknippat med en högre status.

Det sista jag tänkte ta upp i detta inlägg om manlig hälsa är vikten av goda relationer. I den allra största och längsta studien om manlig hälsa där man mätt en stor mängd markörer för vad som ger ett långt, friskt och lyckligt liv så kunde man se att goda relationer var det allra viktigaste för att uppnå detta. Hur nöjd man var med sina relationer i 50 årsåldern hade störst betydelse för hur frisk man var och hur bra man mådde i 80 årsåldern. Många män prioriterar inte sina vänskapsrelationer förrän de kanske drabbas hårt av detta vid exempelvis en skilsmässa. Att prioritera goda relationer och att att sätta ord på känslor är av största vikt för att vi som människor ska må bra.