Ljus i mörkret

Denna november har om möjligt känts mörkare än vanligt. November är den månad som jag upplever är tyngst här på våra breddgrader. När jag var yngre välkomnade jag hösten på ett annat sätt. Jag tyckte att hösten enbart var mysig. Jag tycker fortfarande att det är mysigt att tända ljus, göra upp en brasa och läsa en god bok men mörkret innan snön kommer känns mer massivt på något sätt.

För mig har det alltid känts som att det vänder första advent, snarare än vid vintersolståndet som i år infinner sig den 21 december. Jag uppskattar verkligen att göra adventsfint med massor av stämningsfullt ljus både utom- och inomhus. Jag tycker att denna period fram till jul med ljus, kalendrar och julstök är så mysig. Jag tänker att det är just i kontrasten till mörkret som ljuset blir så betydelsefullt.

Detta år känns det viktigare än någonsin att göra hemmet trivsamt. Det är ju hemma som många av oss tillbringar större delen av tiden nu. Vissa jobbar så klart väldigt hårt på sina vanliga arbetsplatser för att få vårt samhälle och vår sjukvård att fungera och jag känner stor tacksamhet gentemot dessa personer. Själv delar jag min tid mellan dagar på min psykolog-mottagning och dagar hemma då jag skriver. Jag har ett nytt roligt skrivprojekt på gång som jag ska berätta om snart.

Vi människor är väldigt beroende av ljus och speciellt dagsljus. Att komma ut och röra sig, gärna på förmiddagen hjälper oss att ställa vår inre klocka rätt. Dessutom sker en ökad frisättning av serotonin (en substans som är väldigt viktig för vårt välmående) när våra ögon exponeras för dagsljus. Serotonin omvandlas på kvällen till vårt sömnhormon melatonin. Vi sover alltså bättre när vi fått tillräckligt med dagsljus under dagen.

På varmare breddgrader bildas D-vitamin när huden exponeras för solsken. Här på våra breddgrader så står solen för lågt för att hjälpa oss med att producera D-vitamin denna tid på året. Och det lager av D-vitamin som vi magasinerade i somras börjar för många sina. Det kan därför vara viktigt att ta ett tillskott av D-vitamin denna tid på året.

Dessutom har flera studier visat på vikten av att ligga på bra nivåer av D-vitamin för att minska risken för att drabbas svårt av Covid-19. Jag har tidigare skrivit om en av dessa studier här: https://xn--hlsoutvecklarna-0kb.se/d-vitamin-livraddande/

Det har också kommit en ny spansk studie som undersökt 216 personer på sjukhus med covid-19 . Den visade att drygt 80 procent inte hade tillräckliga nivåer av vitamin D i blodet. Studien som publicerades i the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism fann också att personer som både hade lägre D-vitaminnivåer och bekräftad covid-19 också hade ett högre antal inflammationsmarkörer, som kopplats till svårare fall av covid-19.  

Det kan därför vara en bra väg att förebygga och behandla personer med brist på D-vitamin, menar en av studiens författare, dr José L. Hernández, PhD, från Universitetet i Cantabria, Santander, i Spanien. Jag vill också påminna om att för höga nivåer av D-vitamin är toxiskt så att ha koll på att man ligger rätt är viktigt. Som en tumregel kan man säga att det är bra att ligga i mitten av referensintervallet (inte i den nedre delen) om man mäter sin nivå av D-vitamin.

Hur förhåller du dig till mörkret? Fixar du till det där hemma nu till advent? Har du några tips att dela för hur du gör för att må så bra som möjligt dessa mörka månader?